Om nutidige kunstretninger
Jeg ser årligt invitationer fra mange hundrede
forskellige gallerier der inviterer til
ferniseringer, og kunstnere der ønsker at udstille i
vores virksomhed. Det skyldes, at jeg er medlem af
min virksomheds kunstforenings bestyrelse, hvor vi
er interessante bl.a. fordi den virksomhed jeg
arbejder i er stor (3.000 ansatte), og har penge til
at købe meget kunst. Jeg ser også mange udstillinger
løbende, og danner mig et indtryk af hvad der rør
sig.
En del nutidig kunst er skabt til umiddelbar
konsumption, det virker ikke gennemarbejdet, og
søger at overrumple og skabe opsigt med simple
virkemidler, mere end det søger fordybelse via et
gennemarbejdet formsprog. Det er kunst der efter min
vurdering med meget få undtagelser er forsvundet fra
kunstscenen om få år.
|
Kunst bør efter min vurdering søge et gennemarbejdet
formsprog, og søge at viderebringe en betræbelse, en
fordybelse, en fokuseren på noget kunstneren mener
er vigtigt at fortælle verden. Det kan spænde fra at
være helt abstrakt, hen over blandinger af
abstrakt/konkret i et ekspressionistisk formsprog –
eller det kan være hyperrealisme.
De sidste 30 års abstrakte dominans har fået et
spændende modspil af den fremvoksende konkrete
tendens. Det er fint, og hvis jeg skal vove pelsen
tør jeg godt udsige, at mange ringe kunstnere (for)
længe har gemt sig bag et abstrakt udtryk. Hvis de
blev afkrævet et mere konkret udtryk ville deres
evner falme. I et abstrakt udtryk er der efter min
vurdering en stor faldgrube i, at man som kunstner
ikke nødvendigvis løbende skal forbedre sig. Det er
ofte meget vanskeligt for beskueren af værket at
kunne vurdere, om der er lagt lidt eller meget
arbejde i et abstrakt værk
|